1970-1980

De jaren '70, het 'ik'-tijdperk, anything goes fashion en individuele expressie. Oude levensvormen werden fout genoemd maar nieuwe moesten nog gevonden worden. Dat leidde tot grote onzekerheden en zo draaiden alle gedachten in eerste instantie rond de eigen persoon. Tegelijk met het moeizame einde van de Vietnamoorlog kwam de oliecrisis in de winter van 1972/1973, die leidde tot het verval van de Dollar. Het was gebeurd met de economische euforie die in de jaren '50 begonnen was, de optimistische jeugd werd cynisch en toonde een hatelijk gezicht wat leidde tot wansmaak: plateauzolen en hotpants, wijde pijpen en polyester overhemden, discoglitter, retrokitsch en no-future punk. Alles werd gecombineerd en uitgeprobeerd, verworpen en weer draagbaar gemaakt, deze eclectische stijl van de postmodernen betekende een revolutie in de mode. De haute couture pikte deze stijlen op maar maakten deze wat gematigder en smaakvoller: uitgerekend de middenklasse liep warm voor de voorliefde van de hippies voor natuurlijke materialen zoals wol, katoen en zijde, de drukke psychedelische patronen en kleuren werden vervangen door een zachter palet met rustiger patronen en de kleinere prints van bijv. landelijke en etnische kleding. Vanaf 1973 werd de roep 'terug naar de natuur' beantwoord met een beige fase, natuurlijke kleuren zoals kaki, zand, taupe, olijf of terra waren makkelijk te combineren. Want de mode had -net als het leven- geen regels meer. Zelf een garderobe van losse stukken samenstellen, wat nu heel normaal is, is ook een nalatenschap van de hippies die daarmee individualiteit toonden.

Na de 'swinging sixties' en de wilde jaren '70 sloegen de jaren '80 terug: zij wraken zich op de hippies met hun alternatieve cultuur, de weigeraars van rijkdom en macht. Eindelijk was het hip om geld te verdienen en goed gekleed te zijn en niet geïnteresseerd in politiek. Het 'gimme decade' (Tom Wolfe) betekende dat men weer in weelde kon baden. Met de regeringen van Ronald Reagan en Margaret Thatcher werd het Westen weer conservatief. In de mode begon alles heel onschuldig, de wilde punktijd begon, stekeltjeskapsel en hanenkam werden in het algemene moderepertoire opgenomen, zelfs op de catwalk was edelpunk in. In het vaderland van de punk, Engeland, was dit echter allang weer uit, daar zwolgen de meeste vrouwen in de romantiek: de piratencollectie van Vivienne Westwood, Boy george en Prince traden op in outfits van fluweel en ruchebloesen. De romantische stemming hield niet lang stand, mensen willen maar een ding: geld verdienen. dressed for succes was het motto van de yuppies. De yup, het symbool voor de jaren '80, kan pakken en dassen dragen zonder eruit te zien als zijn vader - voor velen een bevrijding een bevrijding van de terreur van de nonchalance van de jaren '70. Hoge schoudervullingen, getailleerd carrièrepakje (of broekpak), een korte nauwe rok en een chique bloes, vaak met dure lingerie eronder om de agressieve look te compenseren. De casual look bestond vaak geheel uit denim, met gaten en later 'stonwashed'. Ook de avondmode was agressief: ballonrokken, pofmouwen, glanzende stoffen in opvallende kleuren. Door de aerobictrend werd strak en lycra een trend. Waar vroeger creativiteit het belangrijkst was bij het ontwerpen van kleding bepaalde nu een goede marketing het succes van een ontwerper. Op straat waren het de zwarte jongeren die hun stempel op de mode drukten: de hiphopcultuur en breakdancing vereisten makkelijk zittende kleding: sportkleding, baggy broeken en sportschoenen. Geheel in het kader van het merkenfetisjisme van de jaren '80 wilden hiphoppers Reebok, Nike en vooral Adidas dragen gecombineerd met grote kettingen met symbolen (bijv. Mercedes). In 1984 vond deze stijl een weg naar de Europese modescene toen Vivienne Westwood haar eerste sportschoen ontwierp. De opkomst van de house midden jaren '80, acid drukte zijn stempel op de mode met fluorescerende tops, mix van stoffen, bedrukt met Afrikaanse patronenen en lycra sportkleding. Hoewel veel van deze uitwassen niet doordrongen tot de haute couture, beinvloedden ze de mode sterk. De jaren '80 obsessie voor dans en sport heeft muziek en mode uiteindelijk nauwer met elkaar verbonden dan ooit tevoren.